Dag 48 - Opweg naar Pretoria en Johannesburg

20 oktober 2018 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Zaterdag 20 oktober.

Om 9.30 gaan we richting Johannesburg. We moeten bij Bobo onze camper inleveren. De trip verloopt vlot en we zijn om even half elf bij Bobo. De afwikkeling gaat snel en al gauw zitten we aan de koffie. Het is wachten tot iedereen binnen is. Om 12.30 vertrekken we met een bus naar Pretoria. Onze koffers gaan mee en kunnen in de bus blijven terwijl wij in Pretoria verschillende bezienswaardigheden bezoeken. Pretoria staat bekend om de Jakarande. We rijden dan ook door schitterende straten waar de Jakarande als het ware erenhagen vormen. We boffen want in deze tijd van het jaar staat de Jakarande volop in bloei. Als eerste gaan we naar het Voortrekkers Monument en Museum. Het gaat hier over de grote trek van blanke pioniers van Europese herkomst met hun gekleurde werknemers, naar het binnenland van Zuid Afrika. Op zoek naar vrijheid,  zelf regering en zelfbeschikking. De grote trek was een reactie op het beleid van de Britse koloniale overheid. Dit alles speelde tussen 1835 en 1854. En als we hier de tentoonstelling bekijken zien we wel dat dit niet zonder geweld en bloedvergieten is gegaan. We stappen weer in de bus en rijden naar het Paul Krugerpark plein. Hier staat een beeld van Paul Kruger. Wel met een hek eromheen, maar het hek is open dus kunnen we er wel dichter bij komen.  Vervolgens gaan we naar het Nelson Mandela plein. Dit ligt hoog. Hier staat een gigantisch groot beeld van Nelson Mandela,  die uitkijkt over Pretoria. Erg imposant. We vinden dit dan ook erg indrukwekkend.  Na het bezoek aan Pretoria gaan we richting Johannesburg. We hebben een leuke en interessante middag gehad. Pretoria is een mooie stad. Vlakbij het vliegveld is een groot centrum: het Emperor Palace. Als we hier binnenlopen wanen we ons in Amerika,  het heeft wel iets weg van Las Vegas. Hier lopen we even rond,  drinken wat en gaan met elkaar eten. Wederom lekker en gezellig. Om 20.30 gaan we richting vliegveld. Het vliegveld van Johannesburg is erg groot. Het inchecken verloopt vlot. We drinken met elkaar nog wat en om 22.45 is het boarden. Om23.15 vertrekken we richting Amsterdam. Zondag 21 oktober landen we om 10.10 op Schiphol. Perfecte vlucht gehad en een geweldige vakantie! !!!

1. Eef Visser:
    23 oktober 2018
    Dag Bert en Irene,
    jullie prachtige reis zit er dus op!! Wat een geweldig avontuur en wat hebben jullie veel gezien!! En wat een prachtige foto's!! Ik heb met veel plezier jullie verhalen gelezen en jullie foto's bekeken. De laatste 3 weken echter net aan enen thuis achter mijn eigen computer, omdat ik net terug ben uit Cuba en daar was de roaming zeer matig en viel de boel vaak uit.
    Wat een dicipline trouwens van jullie om elke dag aan je blog te werken! Mijn complimenten! Maar zo kon iedereen wel meegenieten!
    Sterkte met acclamatiseren nu!! en met wennen aan de lager wordende temperatuur hier! En nogmaals dank voor jullie mooie verhalen en foto's!
    Tot sprekens en ziens weer bij Janny en Gijs.
    Groeten, Eef