Dag 16 - Opweg naar Swakopmund

18 september 2018 - Swakopmund, Namibië

Dinsdag 18 september.                                 Vandaag rijden we door de Namib woestijn en Kuiseb Canyon naar Swakopmund, een badplaats aan de kust. De route is pittig, het wasbord was wel erg hobbelig en  veel kuilen. Na goed 80 km komen we bij de nederzetting Solitaire. Hier serveren ze de lekkerste appeltaart van Afrika. Natuurlijk maken wij hier onze koffie stop. De appeltaart was inderdaad heerlijk!  We gaan weer verder,  want we hebben vandaag dik 300 km te rijden. Onderweg zien we met enige regelmaat de spiesbokken en in de woestijn 2 struisvogels. De woestijn is echt een enorme zandwoestijn en daar waar veel wind staat stuift het zand over de weg. We passeren de Tropic of Capricorn, de Steenbokkeerkring. (zuidelijkste punt ) Iedereen maakt hier foto's en wij natuurlijk ook. Als we weer verder rijden gaan we de Gaub pass over en dalen af door de Kuiseb Canyon. Schitterend. Als we vlakbij Walvisbay zijn stuift het woestijn zand verschrikkelijk. Als je hier met pech komt te staan ben je echt niet blij. Het laatste stuk naar Swakopmund rijden we over de Trans-Kalahari  Highway. Aan de ene kant de woestijn en aan de andere kant de oceaan. Mooie route. Om 16.00 uur zijn we op de camping. Heel mooi, geen zand, maar gras en bij elke plaats een eigen sanitair gebouwtje met daarnaast nog een afwas- en stookplaats. Super luxe. We zetten gauw de stoeltjes buiten en gaan met onze buren aan de borrel. We moeten wel wat aan trekken,  de wind is fris. De kuststreek wordt beïnvloed door de koele Benguela Golfstroom vanaf de Zuidpool,  waardoor het hier altijd tussen de 15°C en 25°C is. Vanmiddag was het dichter naar de 15, maar toch lekker om nog even buiten te zitten na de behoorlijk pittige rit van vandaag.

1. Anneke Eversen:
    19 september 2018
    Gezellig allemaal en zo heerlijk na een lange rit even genieten met elkaar onder het genot van een borreltje.
  2. Bep Rijntjes:
    19 september 2018
    Wat een prachtige reis verhalen en schitterende foto’s ! Het ene dag-verhaal klinkt nog mooier,dan het andere ... Wens jullie nog veel plezier en geniet met volle teugen !!! Groetjes
  3. Gijs en Janny:
    19 september 2018
    Prachtige foto's. Mooie Afrikaanse kleuren. Op de foto 's zie je wat je net hebt gelezen.
    Enne......... Af en toe denk ik: "Hè, daar sta ik", maar het is mijn zus. 🤣 Veel liefs en geniet van jullie mooie belevenissen!
  4. Nelly en Arie:
    19 september 2018
    Prachtige verhalen! Wasbordwegen, zitten alle kronen nog vast?
    O ja, die hoed staat je goed Bert!
    Veel plezier.
  5. Ina:
    16 december 2018
    Bij Solitaire hebben wij toen een overnachting gehad. Aparte maar mooie camping.