Dag 43 - Verblijf in Skukuza

15 oktober 2018 - Skukuza, Zuid-Afrika

Maandag 15 oktober Vandaag hebben we een route gepland naar Lower Sabie. Een mooie plek aan de rivier de Sabie. In 2013 waren we hier ook. Toen zagen we olifanten de rivier oversteken met een kleintje op de rug. In de omgeving hebben we toen ook veel neushoorns gezien, dus daar hopen we nu ook op. Als we die zien is de big 5 compleet. Het is weer mooi weer en we genieten van de tocht. We zien wrattenzwijnen, leuk om te zien hoe ze op hun knieën kruipen, al wroetend en snuffelend over de grond naar voedsel. Ook een bijzonder mooi schildpad. De route gaat door een mooi rotsgebied. Boven op een rots staat een Kudu de omgeving te verkennen. We rijden langs verschillende modderpoelen waar we sporen en poep van neushoorns zien, maar geen neushoorn te zien. Als we een ranger ernaar vragen zegt hij dat ze enorm beschermd worden en dat het er veel minder zijn. 's Morgens vroeg kan je ze nog wel tegen komen. Later in het Sabie resort zien we een overzicht van de gespotte dieren van de laatste 2 dagen De neushoorn staat er niet bij. Als we bij de Sabie rivier komen zien we langs de rivier heel erg veel olifanten. Veel meer dan in 2013. We rijden een stuk langs de rivier naar het restaurant waar je uitzicht hebt op de rivier. Er staat nu behoorlijk minder water. We lunchen hier en treffen ook anderen uit onze groep. Op de terugweg zien we aan de overkant van de rivier een enorme kudde buffels, wel honderden. We hebben al veel buffels gezien, maar hier stoppen we toch voor. Zo ook voor de kudde olifanten aan de overkant van de rivier, het is zo mooi om dit te zien. We hebben een mooie dag, het is warm. 's Avonds gaan we met onze reisleiding eten in het restaurant op de camping.Het was weer super en erg gezellig.