Dag 45 - Opweg naar Sabie

17 oktober 2018 - Sabie, Zuid-Afrika

Dinsdag 17 oktober. Het is bewolkt en dat is gezien de uitzichtpunten die we onderweg gaan tegen komen niet zo best, maar we zullen het zien. Vanaf de camping rijden we eerst omhoog naar een uitzichtpunt van waaruit we 2 van de 3 rondavels kunnen zien. Door de mist hebben we slecht zicht, maar we zien ze wel. We rijden door naar het officiële uitzichtpunt. We moeten betalen en de man bij de poort geeft aan dat het boven slecht zicht is en vraagt of we wel door willen. Wij gaan toch naar boven. Het zicht is inderdaad slecht en de derde rondavel laat zich eigenlijk niet zien. We vervolgen onze route en komen bij de Potholes in het Blijde Canyon gebied met de rivier de Blijde en de Treur. Hier zit een heel verhaal aan vast, maar deze rivieren hebben door het uitslijten in de loop der jaren gezorgd voor enorme kloven. Erg mooi. In 20 13 waren we hier ook. Toen liepen er heel veel apen en de souvenir stalletjes waren kraampjes. Nu waren er geen apen, er was een restaurantje en er was een toeristenmarkt in een stenen gebouwtje. Zo zie je maar dat de toerist voor welvaart en vooruitgang zorgt. Het was er ook erg druk. Bussen vol mensen. Waren we op onze reis niet zo gewend. Na de Potholes naar de Berlin Fall. Een leuke waterval in een mooie omgeving. Ons volgende doel was God's Windows. Een van de mooiste uitzichtpunten waar je bij helder weer tot aan het Krugerpark kunt kijken. Toen we hier in 2013 waren was het slecht zicht, we hoopten nu op beter. Maar nee, hoe hoger we kwamen hoe slechter het zicht. Het werd zo'n dichte mist dat we besloten om te keren en terug te gaan, helaas. In Graskop zijn we gestopt een leuk plaatsje met een en al souvenir winkeltjes. We hebben hier geluncht. Eigenlijk wilden we nog door rijden naar Pelgrim's Rest, een oud mijnwerkers plaatsje. Vanwege het miezerige weer en het weinig heldere zicht hebben we het niet gedaan. We zijn doorgereden naar Sabie. Een schitterende camping met gras. Hier hebben we de camper schoon gespoten en het gas laten vullen. 's Avonds regen en onweer dus niet meer buiten zitten. We bereiden ons zo langzamerhand voor op de thuisreis.