Dag 18 - Boottocht vanuit Walvis Bay

20 september 2018 - Walvis Bay, Namibië

Donderdag 20 september.                            Vandaag een verrassende bootexcursie. Om 7.30 vertrekken we van de camping. Wij rijden met Wim en Anneke mee. In Walvis Bay gaan we aan boord, dat is zo'n 40 km rijden. Als we aankomen moeten de boten nog het water in. Het zijn half open boten en je kan met 14 man aan boord. Wij hebben een geweldig leuke, vrolijke en humoristische vrouwelijke kapitein. Het weer is bewolkt en een temperatuur van 12°C, maar we waren dik aangekleed en aan boord kreeg iedereen nog een deken. We waren nog niet eens zo ver uit de kust toen er een witte pelikaan op het bovenluifeltje landde. Hij kwam een hapje halen. Daar was op gerekend. Christel onze kapitein voerde hem visjes. We vaarden weer verder en naast de boot dook een zeehond op! Wij moesten opstaan,  want Christel wilde de cat-walk vrij hebben. En daar kwam de zeehond aan  boord en hij paradeert over de cat-walk, kreeg visjes en moest er soms voor springen. Geweldig tafereel zo'n zeehond aan  boord. Door  vis in het water te gooien dook hij weer van boord. Christel poetste de zitplaatsen weer schoon en wij gingen weer verder. De volgende stop was bij de oesterbanken. Een enorm groot veld. De oesters worden lokaal gekweekt in planktonrijk zeewater. Christel opende een emmer met oesters, er was geen animo om er een te eten. Tijdens het varen speurden we de zee af naar zeehonden, dolfijnen en walvissen, want dat was het doel van de tocht. Zeehonden zwommen en sprongen heel veel rond de boot. In de verte zagen we een eiland opdoemen. Hier lagen honderden zeehonden, zij lagen op en waggelden door het zand. Honderden zwommen en sprongen in zee. Zoveel bij elkaar hebben we nog niet eerder ergens gezien! En een herrie dat ze met elkaar maken, niet te geloven. Na deze stop gingen we verder op zoek naar dolfijnen. We hebben ze zien springen,  maar ze laten zich moeilijk vast leggen op foto en film, op het moment dat je ze ziet, verdwijnen ze al weer onder water. Neemt niet weg dat het spectaculair was. Inmiddels waren we een behoorlijk eind uit de kust en  de boot danste behoorlijk op de golven. Je moest je goed vasthouden. Walvissen hebben we niet kunnen spotten,  helaas. Op de terugweg richting kust maken we een stop vlakbij een vogeleiland. Hier zitten duizenden witte flamingo's. De zoutpannen en zoetwater lagunes bieden niet alleen aan dolfijnen een onderkomen, maar ook aan flamingo's,  pelikanen en andere vogels. Als we hier wat dobberen komt onze kapitein met de volgende verrassing. Uit het vooronder haalt zij schalen met lunch hapjes, Champagne en de oesters. Ongelooflijk deze luxe op zo'n bootje op zee. Het was een feestje. We hadden een aantal oester liefhebbers in de groep. Ook Bert heeft er een aantal met smaak opgegeten. Maar de lunch hapjes waren ook heerlijk. Na deze verrassing vaarden we terug naar de kust. Inmiddels was het 13.00 uur. Op de terugweg zijn we  nog boodschappen wezen doen bij  de Pick n Pay. De komende dagen komen  we waarschijnlijk niet veel  tegen.  Al met al hadden we weer een geweldige dag gehad! We hebben genoten van de bijzonder leuke en verrassende boottocht.

1. Linda:
    20 september 2018
    Geweldig al die verhalen en foto's. Echt prachtig. Groetjes Linda
  2. Bep Rijntjes:
    20 september 2018
    Voor ik het verhaal van dag 17 had, had ik al die schitterende foto’s van de diverse diersoorten, die jullie op dag 18 mochten aanschouwen van heel dichtbij. Echt heel bijzonder allemaal om mee te maken. Geniet volop, groetjes