Dag 35 - Victoria Watervallen

7 oktober 2018 - Victoria Falls, Zimbabwe

Zondag 7 oktober.

Weer bijtijds op. Om 6.45 uur verzamelen. Vandaag gaan we naar de Victoria Watervallen in Zimbabwe. Met 2 kleine busjes gaan we naar de grens van Botswana en Zimbabwe. Botswana uit gaf weinig problemen. Paspoort stempelen en we konden door. Maar.....Zimbabwe in kostte meer tijd. Je hebt een visum nodig. Onze reisleiding dacht dat in een keer voor de gehele groep te regelen en te betalen, maar die vlieger ging niet op. Ieder voor zich,  terwijl Gerard en Lies voor ieder 30 Pula betaalde. Na bijna een uur konden we verder. Nu met een andere bus. Achter ons was de rij inmiddels behoorlijk lang geworden. Goed dat wij vroeg waren. Ook de vrachtwagen chauffeurs hebben hier lange wachttijden, soms wel 3 weken. Zij moeten met een pont de Zambezi rivier over en gemiddeld gaan er maar 3 vrachtwagens per dag over. Gevolg: rijen vrachtwagens. Er is wel een brug in aanbouw, maar dat zal nog enige tijd kosten. Om 10.00 uur waren we bij de Victoria Watervallen. Deze zijn 's werelds breedste watervallen. 1708 meter breed en 100 tot 128 meter hoog. Je loopt via tal verschillende uitzichtpunten langs de gehele waterval. Door de wind waait het water op,  dus wordt je hier en daar behoorlijk nat. Geen probleem want met de temperaturen hier ben je zo weer droog. De lokale bevolking noemt de waterval: Mosi-oa-tunya  ( donderende rook) Je ziet hier en daar ook een heel  mist- (rook) gordijn. Door het vele water is de natuur hier mooi groen. Het is werkelijk een schitterende waterval, steeds weer een mooi gezicht. De twee grootste rivieren van Afrika, de Zambezi en de Congo rivier,  ontspringen in Zambia  en voeden de Victoria waterval. We zitten hier ook op het 3 landenpunt: Zimbabwe,  Botswana en Zambia. We hebben in het park een lunch en na de lunch rijden we naar een super luxe hotel uit 1904,  de tijd dat Zimbabwe nog Rodesie was. Heel imposant met een schitterende tuin en uitzicht op de brug die over de kloof ligt bij de waterval. Ook bezoeken we nog een Art markt met weer heel veel houtsnijwerk. Allemaal willen ze je wat verkopen. Dan rijden we terug naar Chobe. Bij de grens moet de bus door het ontsmettingsbad en wij met onze voeten. Paspoort stempelen en lopen naar de grens van Botswana, weer stempelen en de bus in die voor ons klaar staat. Met een half uur zijn we op de camping. Met een klein aantal borrelen we nog even op het terras bij het zwembad, naprate en nagenieten van een geweldige dag en de aapjes die van alle tafeltjes wat weg proberen te pikken.

1. Anneke Eversen:
    10 oktober 2018
    Mooie waterval zeg, zal wel veel geluid geven. Wat een rot apies he, ze pikken je bord leeg waar je bij staat. Door die lastpakken moesten wij binnen eten. Wat een toestand he zo'n file bij de grens, ze worden er ook niet warm of koud van. Rustig aan. ..komt vanzelf goed! Nog veel plezier! Liefs van ons.